Właściciel firmy uchronił klienta przed stratą ponad 200 tys. zł
Informując w środę o włamaniu do poczty internetowej jednej z firm w Płońsku, rzeczniczka tamtejszej policji kom. Kinga Drężek-Zmysłowska zwróciła uwagę, że cyberprzestępcy coraz częściej przeprowadzają tego typu ataki, m.in. rozsyłając do kontrahentów informacje o zmianie numeru konta bankowego, a następnie fałszywe faktury, aby w ten sposób wyłudzić pieniądze.
Tak było też w przypadku płońskiej firmy, której właściciel w służbowej skrzynce mailowej zauważył wiadomość wysłaną do jego kontrahenta o zmianie rachunku bankowego do opłacania należności za kupione towary. Przeglądając dalej wiadomości, natrafił na kolejną, wysłaną również do tego samego odbiorcy towaru. Tym razem była do niej załączona faktura na ponad 200 tys. zł z innym numerem rachunku bankowego do przelewu, niż firmowy.
Właściciel płońskiej firmy od razu zadzwonił do swego klienta i uprzedził, by ten nie opłacał faktury, ponieważ jest fałszywa. "Dzięki jego czujności firma, z którą współpracuje, nie straciła pieniędzy" - zaznaczyła kom. Drężek-Zmysłowska.
Policja przestrzega przed tego typu cyebprzestępstwami i apeluje o ostrożność. By chronić firmową pocztę przed włamaniem, warto zastosować dobre oprogramowanie antywirusowe np. skanujące na bieżąco pocztę przychodzącą w czasie rzeczywistym w poszukiwaniu szkodliwego oprogramowania.
Jak radzi policja, należy też aktualizować na bieżąco systemy operacyjne firmowych urządzeń, a do różnych kont stosować różne, składające się z liter i cyfr, długie i skomplikowane hasła - tam, gdzie to możliwe, warto włączyć logowanie dwuskładnikowe, np. z SMS-em, a także powiadomienia o logowaniu. (PAP)
mb/ agz/